UCZNIOWSKIEGO KLUBU SPORTOWEGO
„FALA SWARZĘDZ”
tekst jednolity z dnia 14.04.2023 r.
Podstawa zmian:
Uchwała Nr 2 Walnego Zebrania UKS Fala Swarzędz z dnia 14.04.2023r.
Rozdział 1
Nazwa, teren działalności, siedziba, charakter prawny
§1
- Uczniowski Klub Sportowy „FALA SWARZĘDZ”, zwany dalej Klubem, jest stowarzyszeniem zrzeszającym uczniów szkół Miasta i Gminy Swarzędz, rodziców uczniów, nauczycieli i sympatyków.
§ 2
- Terenem działania Klubu jest obszar Miasta i Gminy Swarzędz.
- Siedzibą Klubu jest Miasto Swarzędz.
§ 3
Klub jest stowarzyszeniem zarejestrowanym i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
§ 4
Klub działa na podstawie Ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach, oraz niniejszego Statutu.
§ 5
Klub używa pieczęci, godła, flagi, barw, odznak i znaczków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami. Barwami Klubu są kolory złoto-niebieski, a godłem stylizowana fala oświetlona promieniami słonecznymi.
Rozdział 2
Cele i środki działania
§6
- Podstawowym celem Klubu jest rozwój i popularyzacja pływania we wszystkich jej formach w sferze zadań publicznych, ochrona i promocja zdrowia oraz upowszechnianie kultury fizycznej i sportu pływackiego, umiejętności pływackich w środowisku dzieci i młodzieży szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz uczniów niepełnosprawnych:
- nauka pływania stylami sportowymi,
- zajęcia sportowe pływackie dla dzieci i młodzieży uzdolnionej ruchowo,
- osiągnięcie jak najwyższego poziomu pływania sportowego w rywalizacji krajowej i międzynarodowej,
- nauka bezpiecznego zachowania się nad wodą dla dzieci i dorosłych,
- Kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości dzieci i młodzieży szkolnej,
- Integrowanie środowisk uczniowskich, rodzicielskich i nauczycielskich na terenie swojego działania.
- Godne reprezentowanie i promocja Miasta i Gminy Swarzędz.
- Klub prowadzi nieodpłatną działalność związaną ze sportem i realizuje swoje zadania poprzez:
- aktywne uczestnictwo członków Klubu w imprezach sportowych, rekreacyjnych, turystycznych na obszarze kraju i poza nim.
- prowadzenie i organizowanie pozalekcyjnego szkolenia uczniów w oparciu o możliwości obiektowe i sprzętowe szkół, Swarzędzkiego Centrum Sportu i Rekreacji w Swarzędzu oraz o pomoc organizacyjną i materialną jednostki samorządu terytorialnego i państwa, rodziców i sympatyków Klubu.
- organizację zawodów, imprez sportowych, rekreacyjnych i turystycznych.
- organizację letniego i zimowego wypoczynku w formie obozów sportowych i wycieczek.
- prowadzenie działalności wychowawczej i animatorskiej w zakresie kultury fizycznej i zachowań prozdrowotnych.
- promocję i organizację sportu i rekreacji wśród osób niepełnosprawnych.
- współpracę z krajowymi i zagranicznymi osobami i instytucjami zajmującymi się podobną tematyką.
- integrowanie środowiska sportowego na obszarze działania Klubu.
- stałą współpracę ze środkami masowego przekazu.
§7
Klub realizuje swoje zadania statutowe we współpracy z dyrektorami szkół, radami szkół, klubami sportowymi, władzami samorządowymi, państwowymi i sportowymi, Centrum Sportu i Rekreacji, Wielkopolskim Okręgowym Związkiem Pływackim oraz organizacjami społecznymi.
§ 8
Klub opiera swą działalność przede wszystkim na społecznej pracy swoich członków i działaczy oraz pomocy rodziców i uczniów.
Rozdział 3
Członkowie Klubu, ich prawa i obowiązki.
§9
Członkowie Klubu dzielą się na:
- zwyczajnych
- wspierających
- honorowych
§10
- Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być obywatele polscy posiadający pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawieni praw publicznych, akceptujący statutowe cele Klubu.
- Małoletni mogą być członkami zwyczajnymi Klubu za zgodą ich przedstawicieli ustawowych.
- Cudzoziemcy mogą być członkami zwyczajnymi Klubu, zgodnie z przepisami obowiązującymi obywateli polskich.
- Decyzję o przyjęciu w poczet członków zwyczajnych podejmuje Zarząd Klubu na podstawie pisemnej deklaracji.
§11
Członkowie zwyczajni mają prawo do:
- Uczestnictwa w Walnych Zebraniach Klubu.
- Brania udział w głosowaniu, wybierania i bycia wybieranym.
- Uczestnictwa w zajęciach, zawodach i imprezach sportowych, rekreacyjnych i turystycznych organizowanych przez Klub.
- Korzystania z urządzeń, obiektów i sprzętu na zasadach określonych przez Zarząd Klubu.
- Zgłaszania do władz Klubu wniosków w sprawach związanych z celami i działalnością Klubu oraz żądania informacji o sposobie ich załatwienia.
- Korzystania z innych uprawnień określonych przez Klub.
- Uprawnienia o których mowa w pkt. 2 nie przysługują małoletnim członkom Klubu w wieku do 16 lat.
§12
Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne i prawne, które popierają cele Klubu, zostaną przyjęci przez Zarząd Klubu i zadeklarują w dobrowolnej formie i wysokości pomoc materialno – finansową.
§13
Członkowie wspierający mają prawo:
- Uczestnictwa z głosem doradczym w Walnych Zebraniach Klubu.
- Zgłaszania propozycji i wniosków wobec władz Klubu.
- Korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu.
§14
- Członkiem honorowym może być każda osoba fizyczna, bez względu na jej miejsce zamieszkania, której godność nadało Walne Zebranie Członków za szczególne zasługi dla Klubu.
- Nie można łączyć ze sobą członkowstwa honorowego i zwyczajnego.
- Członkowie honorowi mają prawo brania udziału w Walnych Zebraniach Klubu z głosem doradczym.
- Członkowie honorowi są zwolnieni ze składek członkowskich.
§15
Do obowiązków członków zwyczajnych Klubu należy:
- Godne reprezentowanie Klubu i Miasta i Gminy Swarzędz na zawodach i imprezach sportowych, rekreacyjnych i turystycznych.
- Przestrzeganie statutu, regulaminów i uchwał władz Klubu.
- Aktywny udział w procesie szkoleniowym.
- Troska o rozwój i dobro Klubu.
- Poddawanie się obowiązkowym badaniom lekarskim.
- Branie aktywnego udziału w zebraniach Klubu.
- Terminowe wnoszenie składek.
- Wykonywanie obowiązków określonych dla zawodników w ustawie o kulturze fizycznej.
§16
Członkostwo w Klubie ustaje poprzez:
- Dobrowolne wystąpienie zgłoszone na piśmie do Zarządu.
- Rozwiązanie się Klubu.
- Wykluczenie z listy członków uchwałą Zarządu w przypadku:
- Umyślnego naruszenia postanowień statutu.
- Nie brania udziału w działalności statutowej Klubu przez okres 3 miesięcy.
- Zalegania z płatnością składek członkowskich przez okres 3 miesięcy lub opłaty treningowej przez 2 miesiące.
- Śmierć członka.
Rozdział 4
Władze Klubu.
§ 17
- Władzami Klubu są:
1/ Walne Zebranie Klubu.
2/ Zarząd.
3/ Komisja Rewizyjna.
- Kadencja Władz trwa 4 lata. Wybór Władz następuje w głosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od decyzji Walnego Zebrania Klubu.
- Uchwały wszystkich Władz Klubu zapadają zwykłą większością przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania członków.
§ 18
- Walne Zebranie Klubu jest najwyższą władzą Klubu i może być zwyczajne i nadzwyczajne.
- Walne Zebranie Wyborcze Klubu jest zwoływane przez Zarząd raz na 4 lata.
- Walne Zebranie Sprawozdawcze Klubu jest zwoływane przez Zarząd raz na rok.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu zwoływane jest przez Zarząd Klubu:
- z własnej inicjatywy
- na wniosek Komisji Rewizyjnej
- na wniosek 1/3 ogółu członków
- na wniosek organu rejestrującego
5. Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu odbywa się nie później niż w ciągu miesiąca od złożenia wniosku lub podjęcia uchwały i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 19
Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Klubu należy:
- Uchwalanie programów sportowych, organizacyjnych i finansowej działalności Klubu
- rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań Zarządu Klubu i Komisji Rewizyjnej
- uchwalanie na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium dla Zarządu Klubu
- wybór i odwoływanie Zarządu Klubu i Komisji Rewizyjnej
- zatwierdzanie statutu, podejmowanie uchwał o zmianie statutu lub rozwiązaniu Klubu
- rozpatrywanie i rozstrzyganie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Klubu
Walne Zebranie Klubu jest prawomocne w pierwszym terminie przy obecności co najmniej ½ członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych, o ile termin ten był podany na zawiadomieniu.
W Walnym Zebraniu Klubu mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez Zarząd Klubu.
§ 20
- Zarząd Klubu składa się z 4 – 6 członków wybieranych przez Walne Zebranie Klubu, którzy spośród siebie wybierają Prezesa, Wiceprezesa, Sekretarza.
- Zebrania Zarządu Klubu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na dwa miesiące.
- Do ważności uchwał Zarządu Klubu konieczna jest obecność, co najmniej 3 członków Zarządu w tym Prezesa, Wiceprezesa lub Sekretarza.
- W okresie między posiedzeniami Zarządu działalnością Klubu kierują wspólnie Prezes, Wiceprezesi i Sekretarz.
- Dla ważności oświadczeń składanych w imieniu Klubu niezbędne jest łączne działanie Prezesa lub Wiceprezesa z jednym Członkiem Zarządu lub Sekretarzem.
- Członkowie Zarządu uprawnieni są do otrzymywania wynagrodzenia za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją. Wysokość wynagrodzenia uchwala Walne Zebranie Członków.
§ 21
Do zadań Zarządu Klubu należy kierowanie bieżącą działalnością Klubu w okresach pomiędzy Walnymi Zebraniami Klubu a w szczególności:
- reprezentowanie Klubu na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Klubu,
- uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych,
- powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych,
- przyjmowanie i skreślanie członków,
- zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- składanie sprawozdań z działalności,
- ustalanie wysokości składek członkowskich, treningowej i wpisowego,
- wnioskowanie do Walnego Zebrania o nadanie tytułu honorowego członka,
- rozstrzyganie spraw spornych w obrębie Klubu.
§ 22
- Członek Zarządu Klubu może być zawieszony w czynnościach lub odwołany ze składu Zarządu, jeśli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze statutem bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Klubu.
- Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu członka Zarządu podejmuje Walne Zebranie większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Odwołany lub zawieszony członek Zarządu ma prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w ciągu 30 dni od podjęcia uchwały o usunięciu lub zawieszeniu.
§ 23
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Klubu.
- Komisja Rewizyjna składa się z 4 – 6 członków wybieranych przez Walne Zebranie Klubu. Liczbę członków Komisji Rewizyjnej ustala każdorazowo Walne Zebranie Klubu.
- Komisja wybiera ze swojego grona Przewodniczącego i Sekretarza.
- Komisja Rewizyjna działa w oparciu o regulamin zatwierdzony przez Walne Zebranie Klubu.
- Do czynności Komisji Rewizyjnej należy:
- przeprowadzanie okresowych kontroli z działalności statutowej i finansowej Klubu
- wydawanie zaleceń pokontrolnych w przypadku stwierdzenia uchybień w działalności, określanie terminów oraz sposobów ich usunięcia.
3/ składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności na Walnym Zebraniu Klubu oraz stawianie wniosku o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium następującemu Zarządowi.
4/ składanie zastrzeżeń w stosunku do projektowych uchwał, postanowień i przedsięwzięć Zarządu, jeżeli Komisja dojdzie do wniosku, że powodują one lub mogą spowodować nieprawidłowości w działaniu Klubu.
5/ występowanie z żądaniem zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Klubu, względnie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu w przypadkach stwierdzenia niezgodnych z prawem lub Statutem bądź istotnymi interesami Klubu działań Zarządu.
§ 24
- Członek Komisji Rewizyjnej może być zawieszony w czynnościach lub odwołany z jej składu, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działań zgodnie ze Statutem, bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Klubu.
- Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu członka Komisji Rewizyjnej podejmuje Walne Zebranie większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Odwołany lub zawieszony członek Komisji Rewizyjnej ma prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w ciągu 30 dni od podjęcia uchwały o usunięciu lub zawieszeniu.
§ 25
W przypadku powstania wakatu w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej władzom tym przysługuje prawo dokooptowania nowych członków spośród członków Klubu. Liczba dokooptowanych nie może przekroczyć 1/2 pochodzących z wyboru.
Rozdział 5
Wyróżnienia i kary
§ 26
- Za aktywny udział w realizacji zadań Klubu przyznawane są wyróżnienia i nagrody.
- Zasady oraz tryb przyznawania wyróżnień określa regulamin uchwalony przez Zarząd Klubu.
§ 27
- W razie naruszenia postanowień Statutu lub uchwał władz Klubu Zarządowi przysługuje zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez Walne Zebranie Klubu – prawo wymierzania następujących kar:
1/ upomnienia
2/ nagany
3/ zawieszenia w prawach członka na okres do 12 miesięcy
4/ wykluczenia
- Od uchwały Zarządu o ukaraniu, członkowi przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w terminie 30 dni.
- Uchwała Walnego Zebrania Klubu o ukaraniu jest ostateczna.
Rozdział 6
Majątek i fundusze Klubu
§ 28
- Na majątek Klubu składają się ruchomości oraz fundusze.
- Na fundusze Klubu składają się:
- składki członkowskie,
- darowizny i zapisy,
- dotacje na zadania państwowe z zakresu działań statutowych zlecone Klubowi.
- dotacje na zadania zlecone przez samorząd terytorialny,
- dochody z majątku,
- inne wpływy,
§ 29
- Cały dochód Klubu przeznaczony jest na działalność statutową.
- Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Klubu wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu, w tym Prezesa. Inne osoby mogą dokonywać czynności prawnych w imieniu Klubu wyłącznie na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd. Dla ważności oświadczeń w zakresie praw, podejmowania zobowiązań majątkowych oraz udzielenia pełnomocnictw wymagane są podpisy dwóch spośród następujących: Prezesa, Wiceprezesa lub Sekretarza.
Rozdział 7
Zmiana statutu i rozwiązywanie Klubu
§30
- W pierwszym terminie zmiany Statutu Klubu wymagają uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- W drugim terminie zmiany Statutu Klubu wymagają uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 2/3 głosów bez względu na ilość członków uprawnionych do głosowania.
§ 31
- Rozwiązanie Klubu może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Uchwała o rozwiązaniu się Klubu określa tryb likwidacji oraz cel na jaki ma być przeznaczony majątek.